دانشجویان,,پایان نامه,تحقیقات, بیوگرافی,زندگینامه

مرکز فایل هایی برای بالا بردن سطح دانش,مقاله نویسی,تحقیقات,مقاله های دانشگاهی,

خداباوري و اخلاق زيست محيطي(1) نويسنده : گثري ال.كامستوك مترجم : انشاالله رحمتي 14ص

 

يكي از حوزه‌هاي فكري اصلي كه در دوران معاصر توانسته است، پيوندي ميان تفكرات نظري در رشته‌هايي چون فلسفه و الهيات و مسائل و معضلات عملي زندگي بشر برقرار دارد. دانشي است كه از آن به اخلاق كاربردي (Applied Ethics) تعبير مي‌شود. اخلاق زيست محيطي (Ethics Enviromental) از شاخه‌هاي اين دانش است. در اين اخلاق براي حل مسائل ناشي از بحران زيست محيطي كه مي‌توان گفت خطيرترين بحران جهان كنوني است، چاره‌جويي مي‌شود. اخلاق زيست محيطي و مسائل قابل طرح در اين دانش دامنه گسترده‌اي دارند. ولي يكي از مسائل اين دانش نسبت ميان دين و محيط زيست است، به اين معنا كه آيا دين به طور كلي مي‌تواند به حال شرايط زيست محيطي موثر باشد و اگر آري، آيا تأثير آن مثبت است يا منفي. بديهي است كه چون اديان خود متنوع‌اند و به علاوه در متن هر دين نيز مذاهب مختلفي موجود است، نمي‌توان به دنبال پاسخي كلي و فراگير براي اين پرسش بود.

به همين دليل در مقاله‌اي كه ذيلاً مي‌خوانيم، نويسنده به اين مهم عنايت دارد و مي‌كوشد تا بر مبناي تصور اديان مختلف از خداوند، به نوعي آنها را طبقه‌بندي كند و بر اين اساس به تشريح پاسخ بالفعل يا بالقوه‌اي كه بر مبناي هر يك قابل ارائه است، بپردازد. بنابراين در تقسيم كلي اديان را به خدا باور (theist) ونا - خداباور (non - theist) تقسيم مي‌كند. دين خداباور ديني است كه به وجود ساحتي متعالي براي عالم كه متشكل از خدا يا خدايان و ديگر موجودات مقدس است، باور دارد. و هر ديني كه چنين ساحتي براي عالم قائل نيست، ديني نا - خداباور است و از اين جهت چنين ادياني را مي‌توان حتي اديان الحادي (atheist) خواند. هر چند در ابتداي مقاله نسبت ميان اديان نا - خداباور با محيط زيست مورد بحث قرار گرفته است، ولي بخش عمده‌اي از مقاله نسبت ميان اديان خداباور و اين موضوع را بررسي مي‌كند.

از آنجا كه خداوند و به تعبير كلي ساحت متعالي عالم، وراي توصيف و تقرير (ineffable) است، بنابراين نمي‌توان به معناي حقيقي كلمه وصف و نعتي را در مورد چنين موجود يا موجوداتي به كار برد. اين همان مسأله‌اي است كه در فلسفه دين از آن به مسأ‌له «سخن گفتن از خدا» تعبير مي‌شود. ولي اينگونه نيست كه به هيچ‌وجه نتوان درباره چنين موجوداتي سخن گفت، گو اينكه اين نوع سخن گفتن اغلب به شيوه تشبيه و تمثيل برگزار مي‌شود. به همين دليل نويسنده مي‌كوشد تا تصورات مختلف از نسبت خداباوري و محيط زيست رادر قالب تشبيهات مختلفي كه نزد اصحاب اديان معمول است. طبقه‌بندي كند و در هر مورد معلوم سازد كه از تشبيه مربوط چه نوع اخلاق زيست محيطي نتيجه مي‌شود.

تعريف خداباوري (theism) آسان نيست، ولي اين اصطلاح دلالت بر مجموعه‌اي از نظريات مابعدالطبيعي مختلف دارد. وجه اشتراك اين نظريات يا در اين عقيده است كه ساختار واقعيت مشتمل بر يك الوهيت كامل يگانه (خداي مطلق يا ايزد بانوي مطلق) است يا در اين عقيده كه ساختار واقعيت مشتمل بر يك يا چند خداي ناكامل (خدايان، ايزد بانوها، فرشتگان، ارواح محلي، شياطين) است. خداباوران عموماً معتقدند كه وجود يا وجود‌هايي الوهي موجود است و اينها موجوداتي نيرومند‌تر از انسان‌ها هستند و قادرند لااقل به صورتي گهگاهي در برخي قوانين طبيعت تصرف كنند.

تعريف اخلاق زيست محيطي نيز آسان نيست ولي اين اصطلاح عموماً دلالت بر مجموعه‌اي از نظريات اخلاقي مختلف دارد؛ وجه اشتراك اين نظريات يا در اين نظريه است كه انسان‌ها وظايفي مستقيم نسبت به طبيعت دارند يا در اين عقيده كه انسان‌ها وظايف غيرمستقيم در خور اعتنايي در قبال طبيعت بر عهده دارند.



پرداخت اینترنتی - دانلود سریع - اطمینان از خرید

پرداخت هزینه و دریافت فایل

مبلغ قابل پرداخت 2,160 تومان
(شامل 20% تخفیف)
مبلغ بدون تخفیف: 2,700 تومان
نمایش لینک دانلود پس از پرداخت هزینه
ایمیل
موبایل
کمک مالی به ایتام و کودکان بی سرپرست
کدتخفیف:

درصورتیکه برای خرید اینترنتی نیاز به راهنمایی دارید اینجا کلیک کنید


فایل هایی که پس از پرداخت می توانید دانلود کنید

نام فایلحجم فایل
file43_1667690_9234.zip47.6k